På denne siden:
Båten m/video Pocket cruiser Ferdigstillelse På vannet Den første seilturen
Lazyjacks Rullefokk Salongputer

S/Y "Kuling" - en Sharpie 600

Båtliv

Under linkene følger en beskrivelse av båten etter at den kom i mitt eie.

Les mer om..

..min sommer 2011 med S/Y Kuling.

..bakgrunn og forberedelser til byggingen,
med Olle Jeppssons egne ord.

..selve byggeprosessen i tekst og bilder,
også skrevet av Jeppsson (Åpnes i nytt vindu).

..Sharpie 600 på konstruktørens (Björn Thomassons) hjemmeside
(Åpnes i nytt vindu).

-------------------------------------------------------------

Båten (se video)

Ser du ikke videobildet, klikk her (nytt vindu)

For noen år siden leste jeg om Sharpie 600 på Björn Thomassons hjemmeside. I utgangspunket var det kano- og kajakkbygging jeg søkte etter, men denne lille seilbåten fanget interessen umiddelbart. Imidlertid gjorde bosituasjonen et slikt prosjekt umulig på det tidspunktet.

I 2009 endret dette seg. Interessen for båten hadde vedvart, men å gå i gang med et slikt prosjekt uten noe erfaring med båtbygging virket skremmende. Så da jeg ganske tilfeldig fant "Kuling" til salgs på Blocket.se i april 2011, var jeg ikke sen om å kontakte selgeren/byggeren, Olle Jeppsson. Etter noen dager var avtalen i havn. 6. mai leide jeg en henger og hentet båten i Malmø.

Den gaffelriggede båten har klassisk utseende, men bygges med moderne materialer, hovedsakelig kryssfiner, glassfiber og epoxy. Den er bygget i minst 16 eksemplarer verden over, og ca. 10 er under bygging.

-------------------------------------------------------------

Pocket cruiser

(Klikk på bildene for større versjon)
Pocket cruiser
Foto fra venstre: Scott Widmier, Chesapeake Light Craft, Stevenson Projects

Båten kan best beskrives som en "Pocket cruiser", en båt som inneholder bekvemmeligheter og utstyr en turbåt er utrustet med, men i miniformat. Normalt er størrelsen 15'-20'. Båttypen er svært populær i bl.a. USA og Australia, men mindre kjent i Norge. Noen av kriteriene for en Pocket cruiser er:

• Enkel å frakte på tilhenger
• Soveplass til minst to voksne personer
• Plass til å lage mat
• Stueplass til bagasje og utstyr

-------------------------------------------------------------

Ferdigstillelse

Mastetopp

Olle Jeppsson hadde satt i gang et par prosjekter på båten som måtte gjøres ferdig før den kunne sjøsettes. Bl.a. hadde han gjort nesten klar for å lede storseilfallene akterover til cockpiten. Jeg trengte bare å montere de allerede ferdige delene, bytte ut tauverket. Valget mitt falt på Spunflex-tau, da dette tauet ser mest ”gammeldags” ut. Dessuten er det rimelig, og har helt akseptabel bruddstyrke.

-------------------------------------------------------------

På vannet

Motorseiling

Pga. bunnens form ble jeg rådet til å frakte båten til havnen med lastebil fremfor tilhenger. Som sagt, så gjort, så en dag midt i juni fikk båten vann under seg for første gang på seks år. Masten ble, etter en del rødmende strev, reist. For å bli kjent med båten ble det et par turer uten seil. Jeg er godt vant med småbåt med utenbordsmotor, og overgangen til denne båten var påtagelig. Den er langt tyngre å styre, og girer lettere i bølger, spesielt når de kommer skrått forfra eller bakfra. Dessuten er det, med baugspyd, mast og rigg, mye ”mer” som beveger seg i bølgene. Men jeg lærte etterhvert å ”lese” sjøen, være i forkant av hver bølge, og bruke rolige rorbevegelser for å unngå pendeleffekt.

-------------------------------------------------------------

Den første seilturen

For en som aldri har tatt i et seil hele sitt liv, er det et spennende og litt skremmende øyeblikk når seilet skal opp for første gang. Jeg dro langt ut på fjorden, ute av syne for nysgjerrige, og langt fra alle farlige grunner. Jeg hadde lest noe seilteori og -praksis på nett, men det er først ute i felten man får prøvd seg. Riktignok er båten liten, men med stor nok seilflate til å lage kaos om man, som nybegynner, mister kontrollen.

Jomfrutur

Etter en halv times skal-skal ikke, la jeg båten mot vinden, sørget for at skjøtet kunne løpe fritt, og dro forsiktig i storseilfallene (på en gaffelrigget båt er det to: Klofallet inne ved masten, og piggfallet ca. midt på gaffelbommen).

Seilet sneglet seg opp, vinden tok tak, og jeg falt av ca. 45 grader. Jeg strammet forsiktig skjøtet og kjente den ubeskrivelige følelsen som antagelig alle seilere kjenner første gang. Motoren ble slått av, og jeg hadde fremdrift. Forseilet lot jeg være (dette var før rullestaget ble montert, og jeg hadde allerede nok å henge fingrene i), men båten gjorde etter hvert 5 knop på slør. Å stagvende gikk forholdsvis problemfritt, så jeg trente på det og krysset frem og tilbake en del ganger før jeg ga meg for dagen. En ny, fantastisk hobby var født.

-------------------------------------------------------------

Lazyjacks

Lazy jacks
Illustrasjon: C&C Yachts

Å få ned storseilet i frisk bris og surre det pent langs bommen uten at det blåste på sjøen, viste seg å være en utfordring. Litt nettsurfing ga inspirasjon til et sett egenkonstruerte lazyjacks (prototypen ble laget av flaggline fra Clasern og treringer fra Lines Hobby). De fungerte prikkfritt gjennom resten av sommeren.

-------------------------------------------------------------

Rullefokk

Rull oppe
Rull nede

Etter hvert måtte jo forseilet også tas i bruk. Det var atter en utfordring for en uerfaren seiler. Vandring på dekk i høye bølger er ikke den lille båten konstruert for, så jeg bestemte raskt at her måtte det monteres rullestag.

Jeg fant et passende system på www.rullfock.se. Det var konstruert slik at jeg slapp å modifisere seilet. Her kunne det klipses rett på staget på vanlig måte. Dette systemet lar både stag og fall rulle, og dermed ”drar” det med seg seilet rundt. Et utmerket system. Nå kunne endelig hele båten kontrolleres ”single-handed” fra cockpiten.

-------------------------------------------------------------

Salongputer

Puter
Salong 1
Salong 2
Salong 3

Overnatting i båt betinger et godt liggeunderlag. Det fulgte ikke puter med på kjøpet, men det var ikke vanskelig å lage dem selv.

To stk madrasser og to gardiner av bra stoff ble kjøpt inn. Mal til putene ble laget av avispapir, og så var det bare å gå i gang og skjære i vei med brødkniv.

Gardinstoffet ble brettet rundt og tilskåret ganske grovt. Til slutt festet jeg maljer rundt stoffkantene på baksiden, tredde i flaggline på kryss og tvers, og dermed hadde jeg et sett glimrende salongputer.

 

Les mer om..

..min sommer 2011 med S/Y Kuling.

..bakgrunn og forberedelser til byggingen,
med Olle Jeppssons egne ord.

..selve byggeprosessen i tekst og bilder,
også skrevet av Jeppsson (Åpnes i nytt vindu).

..Sharpie 600 på konstruktørens (Björn Thomassons) hjemmeside
(Åpnes i nytt vindu).

 

© 2010 BHM/Contessa
Org.no. 984 130 910
Design: A. Bull-Hansen